• KOLAY KARIŞTIRILAN KELİMELER

    ABOVE – OVER

    İkisi de “Bir şeyin üzerinde/üstünde” anlamında edat olarak kullanılabilir:
    She is a nervous flier. But once the plane got above/over the clouds, she started to relax.

    Daha yüksekte/yukarıda olan şeylerden bahsederken above kullanılır:
    Do they live in that chalet above the village? (Doğru)
    Do they live in that chalet over the village? (Yanlış)

    Şeyler arasında temas yoksa genelde above kullanılır. Over ile on top of’un daha genel anlamı vardır ve temas veya kaplama, üzerini örtme durumunda kullanılabilirler:
    They made her comfortable and put a blanket over her. (Doğru)
    They made her comfortable and put a blanket above her. (Yanlış)

    Normalde sayılarla over kullanılır:
    I get over sixty emails a day. (Doğru)
    I get above sixty emails a day. (Yanlış)

    Sıfır veya ortalamayla ilişkili sıcaklıktan bahsediliyorsa above kullanılır:
    It was three degrees above zero. (Doğru)
    It was three degrees over zero. (Yanlış)

    Başka bağlamda sıcaklıktan bahsediliyorsa over da kullanılabilir:
    The temperature is already above/over 30 degrees.

    Daha yüksek seviye” anlamında over kullanılmaz:
    Most of the race is 500 metres above sea level. (Doğru)
    Most of the race is 500 metres over sea level. (Yanlış)

    ACROSS – OVER – THROUGH

    Bir şeyin diğer tarafında, şehir, yol veya nehir gibi sınırları ya da köşeleri/yönleri/kenarları olan bir şeyin bir tarafından diğer tarafına” anlamına gelen across, zarf veya edat olarak kullanılabilir:
    We took a boat across the river. (Edat/Karşısına)
    My neighbour came across to see me this morning. (Zarf)

    Bir taraftan başka tarafa dokunan, uzanan şeyler için across kullanılır:
    The Ponte Vecchio is a beautiful old bridge across the river Arno in Florence. (Boyunca)
    She divided the page by drawing a red line across it.

    Özellikle Amerikan İngilizcesi’nde diğer/karşı tarafta olan insanlar/nesneleri belirtmek için across kullanılır:
    The pharmacy is across from the Town Hall.

    Aynı anda pek çok yerde olan bir şeyi vurgulamak için across kullanılır:
    She’s opened coffee shops across the city. (Bir ucundan öbür ucuna)

    Bir şeyin genişliği, diyagonal ölçülerine değinirken across kullanılır:
    The size of a television screen is measured from the higher corner of one side to the lower corner of the other side, that is, from one corner across to the opposite corner.

    Çap veya genişlikten bahsederken, ölçüden sonra gelir:
    The building is 157 metres long, 92 metres across and the façade is 68 metres wide.

    Başka bir şeyden daha yüksekte olan şeyi belirtmek için zarf ve edat olarak over kullanılır. Bazen bir yerden başka yere edilen harekete değinirken de kullanılabilir:
    From the castle tower, you can see over the whole city. (Edat)
    Suddenly a plane flew over and dropped hundreds of leaflets. (Zarf)

    Özellikle zarf olarak kullanıldığında across ile aynı anlama gelebilir:
    We walked over/across to the shop. (Mağaza yolun diğer tarafında)

    Bir şeyin içinde bir yerden başka yere edilen hareketten söz edilirken across yerine through kullanılır:
    I love walking through the forest. (Doğru)
    I love walking across the forest. (Yanlış)

    Başından sonuna kadar bir zaman diliminden bahsederken, Amerikan İngilizcesinde genelde through; İngiliz İngilizcesi’nde ise from … to/till … kullanılır:
    The office is open Monday through Friday, 9 am-5 pm.
    The office is open from Monday to Friday, 9 am-5 pm.

    Başından sonuna kadar bir zaman diliminden bahsederken, sayı belirtilecekse –gün, hafta vb.- over kullanılır:
    Over the last few days, I have been thinking a lot about quitting my job.

    Etrafı bir şeyle sarılı/çevrili bir yerden başka yere hareket ederken through kullanılır:
    We cycled through a number of small villages. (Doğru)
    We cycled across a number of small villages. (Yanlış)

    ADVICE – ADVISE

    Birinin ne yapması gerektiğiyle ilgili yapılan öneri” anlamına gelen advice, sayılamayan isimdir:
    Let me give you some advice: stay away from Margaret.

    Sayılabilen şekliyle kullanılmak istendiğinde başına a piece of getirilir:
    I have two pieces of advice for you.

    Birine tavsiye vermek” anlamına gelen advise, fiildir:
    I strongly advise you to lose weight.

    AFFECT – EFFECT

    Birinin veya bir şeyin değişmesine yol açmak, o yönde etkilemek” anlamına gelen affect, fiildir:
    The cold weather has really affected her health.

    Bir tesirin sonucu” anlamına gelen effect, isimdir:
    The pollution in the city had a bad effect on me.

    ALL – EVERY

    All ve every belirleyicidir. Bir şeyin toplam sayısına değinilirken kullanılırlar. All, tüm grubu işaret ederken, every grubun her bir üyesini işaret eder:
    The questionnaire was sent to all employees.
    The questionnaire was sent to every employee.

    Her bir üyeyi vurgulamak için every kullanılabilir.

    İsim olmadan kendi başına all kullanılabilir. Böyle durumlarda every yerine everyone, everybody, everything kullanılır:
    The meeting is at Oriel Hall. It begins at 8 pm and all are welcome.
    Everyone is welcome to join the meeting.

    All çoğul ve sayılamayan isimlerle kullanılırken, every tekil isimlerle kullanılır.

    All, belirleyicinin önüne gelebilir:
    I invited all (of) my friends. (Doğru)
    I invited every my friends. (Yanlış)

    The, a, an, this, that ve iyelik sıfatlarından önce all ve all of kullanılabilir:
    It has got all (of) the books that have ever been published. (Doğru)
    It has got every the book/the every book that have ever been published. (Yanlış)

    ALL – WHOLE

    All ve whole belirleyicidir. All + belirleyici + isim şeklinde kullanılırken, belirleyici + whole + isim şeklinde kullanılır:
    All the cast had food poisoning.
    The whole cast had food poisoning.

    Genelde of the ile kullanılırlar:
    She complains all of the time.
    She complains the whole of the time.
    Whole ile a/an kullanılabilir:
    I spent a whole day looking for that book.

    Sayılabilen tekil isimlerle the whole veya the whole of kullanılır:
    The whole performance/The whole of the performance was disappointing.

    Bir şey parçalara ayrıldığında whole veya all kullanılabilir:
    You don’t have to pay the whole (of the) bill at once.
    You don’t have to pay all (of) the bill at once.

    Genelde süreyi vurgulamak için zaman dilimiyle the whole of kullanılır:
    We spent the whole (of the) summer at the beach.

    Sayılamayan isimlerle all the kullanılır. Çoğul isimlerle genelde all ve all of kullanılır. Çoğul isimlerle whole kullanıldığında, “tamamı” anlamına gelir.

    ALLOW – PERMIT – LET

    İzin vermek, birinin bir şeyi yapmasını/sahip olmasını mümkün kılmak” anlamına gelen fiillerdir. Permit, allow’dan; allow, let’ten daha resmîdir. Permit/allow someone (sb) + to do something (sth):
    He has not decided yet whether his leg injury will permit him to play this weekend.
    I would not allow a child to have a TV or a computer in their room.

    Let sb + do sth:
    Why don’t you let me go? All my friends are going.
    We don’t let employees use the office telephone for personal calls.

    Bu anlamda edilgen fiil olarak permit ve allow kullanılır. Permit genelde resmî duyurularda kullanılır:
    Photography is permitted for non-commercial use only.
    You’re allowed to eat as much fruit as you like.

    ALMOST – NEARLY

    Özellikle bir şeyleri ölçerken ve sayarken ilerlemeye değinildiğinde kullanılırlar:
    Don’t give up! You’re almost there.
    It’s time for bed. It’s nearly 10 o’clock.

    Perfect, impossible, frozen gibi ekstrem sıfatlarla kullanılabilirler:
    That guy is almost impossible.
    The chicken is still nearly frozen.

    İfadeyi yumuşatmak için almost kullanılır:
    I almost wish I hadn’t offered to pay his fine.

    Any’nin, no, none, never, nobody, nothing gibi olumsuz kelimelerin önünde almost kullanılır:
    She almost never raises her voice. (Doğru)
    She nearly never raises her voice. (Yanlış)

    ALONE – LONELY – LONESOME

    Yanında kimsenin olmadığı” anlamına gelen alone, sıfat ve zarftır. Sıfat olarak kullanıldığında, asla isimden önce gelmez:
    Do you live alone? (Zarf)
    She was alone when she heard the sad news. (Sıfat)

    Lonely, yanında kimsenin olmadığı ve bunun sonucunda üzgün olduğu anlamına gelir. Alone olmak tercih edilebilir ama lonely olmak istenmez:
    Without her friends, it was a long and lonely journey.

    Lonely zarf olarak kullanılmaz:
    I prefer going to lunch alone. (Doğru)
    I prefer going to lunch lonely. (Yanlış)

    Amerikan İngilizcesi’nde lonesome ve lonely aynı anlama sahiptir.

    ALONG – ALONGSIDE

    Along ve alongside edat ve zarftır. Edat olarak along, “Uzun bir şeyin dibindeki sırada” anlamına gelir:
    There were lots of shops along the main street. (Boyunca)

    Zarf olarak “Beraber” anlamında hareket bildiren fiillerle kullanılır:
    Why don’t you come along with us to the party?

    Alongside edat olarak “Bitişiğine” veya “Beraber” anlamında kullanılır:
    Put your bike alongside mine.
    I find it difficult to cope with this illness alongside all my other problems.

    Zarf olarak “yanına, bitişiğine” anlamında kullanılır:
    I parked my car in the drive and William parked his alongside.

    ALREADY – STILL – YET

    Konuşma anından önce olmuş veya olabilecek bir şeyden bahsederken already kullanılır. Bazen konuşmacı tarafından beklenmeyen bir şeyi, şaşkınlığı ifade ederken kullanılabilir:
    Is it seven o’clock already? (Çoktan)

    Beklenilen ama gerçekleşmemiş şeylerden bahsederken soru ve olumsuz cümlelerde genellikle yet kullanılır:
    Is it seven o’clock yet? (Daha)

    Already, gerçekleşmiş veya insanların gerçekleştiğini düşündüğü şeylerde; yet, gerçekleşmemiş veya insanların gerçekleşmeyebileceğini düşündüğü şeylerde kullanılır.

    Bir durumun sürekliliğinden bahsederken still kullanılır:
    I still meet my friends from my schooldays now and then. (Hâlâ)

    Olumsuz cümlelerde yet, “Şu ana kadar gerçekleşmemiş bir şey” anlamı verir:
    I haven’t spoken to Henry yet. (Henüz)

    Olumsuz cümlelerde still, “Değişmiş olması gereken ama aynı şekilde duran durumu” ifade eder:
    I still haven’t found my passport. (Hâlâ)

    Genelde yet, fiilden sonra gelir; still ise özneden sonra gelir.

    Olumsuz cümlelerde already, yet ve still’e göre daha az kullanılır. “Olmadan önce gerçekleşmiş olması gereken” şeylerden bahsederken kullanılır:
    I was surprised that they hadn’t already told me the news. (Çoktan)

    ALSO - AS WELL – TOO

    Ayrıca, de, da” anlamına gelen zarflardır. Also genelde yazı dilinde kullanılır. Sonrasında gelen şeyin anlamını kuvvetlendirmek için veya yeni bir konuya, noktaya değinmek için cümle başında kullanılır:
    It’s very humid. Also, you can easily get sunburnt. (Ayrıca)

    Özne ve fiil arasında, yardımcı fiilden sonra, ana ‘be’ fiilinden sonra kullanılabilir. Önceki cümlecikle bağlantısı vardır:
    She works very hard but she also goes to the gym every week.

    Cümlenin sonunda normalde iki öbeği birbirine bağlar. Özellikle konuşma dilinde cümle sonunda also yerine as well ve too kullanılır:
    She contacted him in the office but he didn’t answer the phone. His mobile phone was silent also/too/as well.

    As well daha çok konuşma dilinde kullanılır:
    A: I’ll have steak please.
    B: Yes.
    A: And I’ll have the mixed vegetables as well.

    Too genelde cümle sonunda kullanılır:
    Gill’s having chicken. I’ll probably have chicken too.

    Too, doğrudan özneyi işaret edecekse hemen ardından gelebilir. Normalde yardımcı fiilden sonra gelmez. Bazen öncesi ve sonrasında virgülle ayrılır:
    I too thought she looked unwell.
    We, too, have been very pleased to receive the prize on her behalf. (Doğru)
    We have too been very pleased to receive the prize on her behalf. (Yanlış)

    Emir cümlelerinde (Imperative clause) as well ve too kullanımı tercih edilir:
    Give me a book of ten first and a book of ten second as well then please.

    İki olumsuz görüşü bağlamak için either kullanılır:
    Bill’s not here. I don’t think Dave is either, is he?

    As well cümle başında kullanılmaz. Genelde cümle sonunda kullanılır.

    ALTERNATE(LY) – ALTERNATIVE(LY)

    Sıfat olan alternate ve zarf olan alternately’nin anlamı “bir şey olduktan sonra diğeri oluyor ve en son tekrar başa dönüyor”. Zamana değinirken, every other day, every other week vb. öbekler kullanılabilir:
    The trouble is you can only park in the hospital on alternate days.
    The trouble is you can only park in the hospital on every other day.
    She was alternately pleased and angry.

    Sıfat olan alternative ve zarf olan alternatively’nin anlamı “farklı bir şeyi olası seçenek olarak sunmak”:
    We can’t use that room for meetings. They’ll have to find us an alternative room.
    Alternatively, we could just stay in.

    ALTHOUGH – THOUGH

    İkisi de “bir şeye rağmen” anlamına gelir. Yan cümlecik bağlacıdırlar. Though daha sık kullanılır:
    Everyone enjoyed the trip to the final although we lost the match!
    Though it was rainy, we put on our jackets and went for a walk.

    Vurgu için though, even ile kullanılabilir. Though/Although ana cümlecikten önce geliyorsa genelde cümlenin sonuna virgül konur. Sonra geliyorsa virgüle gerek yoktur:
    Even though I earn a lot of money, I never seem to have any to spare!
    I still feel hungry even though I had a big lunch.

    Resmî durumlarda içinde –ing eki almış fiil bulunan cümleciğe değinmek için kullanılabilirler:
    Peter, although working harder this term, still needs to put more work into mathematics.

    Resmî dilde fiilsiz (kısaltılmış cümlecik) cümleciğe değinmek için although, though ve even though kullanılabilir:
    Though more expensive, the new model is safer and more efficient.

    Ana cümlecikten sonra geldiklerinde, “ama şu da gerçek ki…” anlamında kullanılabilirler:
    Karen is coming to stay next week although I’m not sure what day she is coming.(Olsa da/Her ne kadar)

    Özellikle konuşma dilinde however veya nevertheless ile benzer anlamda kullanılabilir. Genelde cümle sonuna gelir:
    A: You have six hours in the airport between flights!
    B: I don’t mind, though.

    As though’nun as if ile neredeyse aynı anlama gelir. As if daha yaygın kullanılır:
    You look as though/as if you have seen a ghost! (Sanki)

    ALTOGETHER/ALL TOGETHER

    Altogether, “tamamen” veya “toplamda” anlamına gelir:
    In 1997 the sales tax was lowered to 4%, then in 2001 it was abolished altogether.

    All together, “birbiriyle” anlamına gelir ve together ile benzerdir:
    Put your clothes all together in one pile and I’ll wash them for you.


    AMOUNT OF/NUMBER OF/QUANTITY OF

    Amount of, sayılamayan isimlerle kullanılırken, number of sayılabilen isimlerle kullanılır:
    We use a huge amount of paper in the office every day.
    I have a number of things I want to talk to you about.

    Quantity, amount veya number’dan daha resmîdir. A quantity of veya quantities of’un ardından sayılabilen veya sayılamayan isim gelebilir. Genelde huge, big, large, small gibi sıfatlarla kullanılır:
    The soldiers discovered a large quantity of weapons hidden under the floor of a disused building.
    You only need a very small quantity of cement to mix with the sand.

    ANY MORE/ANYMORE

    Any more, belirsiz bir miktarı tanımlamak için belirleyici olarak kullanılır. Some more’a benzerdir. Some more genelde olumlu cümlelerde kullanılır. Any more ise soru, if’li ve hardly, never, scarcely gibi olumsuz kelimelerin olduğu cümlelerde kullanılır:
    Would you like any more tea?
    I’d like some more information about trains to Berlin, please.

    Any more, zarf olarak “no longer” anlamına gelir. Ayrıca geçmişte öyle olup şimdi olmadığını da belirtebilir. Cümle sonunda kullanılır:
    The cost of electricity is not cheap any more. (Artık)

    Amerikan İngilizcesi’nde anymore olarak yazılabilir:
    He doesn’t cycle anymore.

    ANYONE/ANYBODY/ANYTHING

    Belgisiz zamirlerdir. Açık, sınırsız sayıda şeyi veya insanı belirtmek için kullanılabilecekleri gibi belli şeyleri veya insanı belirtmek için de kullanılabilirler. He/She/It gibi düşünülerek kendilerinden sonra gelen fiiller çekimlenir:
    Has anyone got a dictionary?
    Genelde kişinin erkek veya kadın olduğu bilinmiyorsa anyone anlamında they çoğul zamiri kullanılır:
    If anyone would like further information about the dogs, they should call Canine Rescue on 0502 75257.

    Anything, anyone veya anybody’nin kendi başlarına olumsuz anlama gelmezler:
    We stayed in Sevilla fort he rest of our holidays. No one wanted to come back, but we had to. (Doğru)
    We stayed in Sevilla fort he rest of our holidays. Anyone wanted to come back, but we had to. (Yanlış)

    Anyone ve anybody’nin anlamı aynıdır. Anyone daha resmîdir, yazıda daha çok tercih edilir.

    APART FROM/EXCEPT FOR

    Apart from “dâhil” ve “dışında” anlamında kullanılan edattır:
    Apart from Germany, they also visited Italy and Austria. (Yanı sıra)
    I like all vegetables apart from tomatoes. (Hariç)

    Except for veya except “dışında, dâhil değil” anlamında kullanılan edattır:
    Except for Jim, who is unwell, they are all ready to leave for America tomorrow. (Hariç)
    She enjoys all sports except swimming.

    ARISE/RISE

    Arise, “occur” veya “happen” anlamına gelir. Soyut isimlerle –problem gibi- kullanılır. Resmî durumlarda kullanılır:
    A problem has arisen with my passport.

    Rise, “go up” anlamına gelir:
    The sun rises in the east and sets in the west.

    AROUND/ROUND

    Zarf veya edat olarak dairesel hareketlerden veya bir yerden başka yere gitmekten bahsederken kullanılırlar. Around Amerikan İngilizcesi’nde daha yaygındır. Round konuşma dilinde biraz daha sık kullanılır:
    The earth goes round the sun.
    Now they are retired, they are planning a trip around the world.

    Öbeklerle de sık kullanılırlar:
    Can you pass these application forms around to all the people present?

    “Farklı yerlerde” ve “Oraya buraya” anlamında kullanılabilirler:
    People were panicking and running round and shouting.

    Around’un “yaklaşık olarak” anlamı da vardır:
    A: How old do you think the castle is?
    B: I’d say around 500 years.

    AROUSE/ROUSE

    İkisi de resmî durumlarda kullanılır. Arouse, “Birinin içinde belli hisler uyandırmak” anlamına gelir:
    Both lecturers aroused a lot of interest in the subject of geology.

    Rouse, “Birini uyandırmak” veya “Enerjik hâle getirmek” anlamına gelir:
    The goal roused the supporters and they began to really get behind the team.

    Rouse, dönüşlü fiil olarak da kullanılır:
    She finally roused herself a lunchtime and got out of bed.

    AS/LIKE

    Edat ve bağlaçtırlar. Edat hâllerinin anlamları farklıdır. As + isim “rolünde”, like + isim “benzer” veya “aynı şekilde” anlamında kullanılır:
    As your father, I’ll help you as much as I can. (Olarak)
    Like your father, , I’ll help you as much as I can. (Gibi)

    Benzetme yaparken like kullanılır:
    She’s got a headache like me.

    As genelde meslekten bahsederken kullanılır:
    He worked for a long time as a teacher in Africa.

    Bağlaç olarak as ve like’ın anlamları aynıdır. As, daha resmîdir:
    Nobody understands him as I do. (Gibi)
    Nobody understands him like I do.

    AS/BECAUSE/SINCE

    Bağlaçtırlar. Yan cümlecikler (Subordinate clause) hakkında bilgi verirler. Bir şeyin sebebiyle sonucunu birbirine bağlarlar:

    Sonuç
    Sebep
    He decided to go to the conference in Barcelona,
    as he was in Spain anyway.
    Are you angry with me
    because I opened the letter?
    Maradona coaches his team by telephone,
    since half of team play in Italy, France or Spain.

    Because hem konuşma hem de yazı dilinde daha çok tercih edilir. Because kullanıldığında sebebe yoğunlaşılır. Sebebin üzerine ekstra yoğunlaşmak istenildiğinde genelde cümle başında kullanılır. Because’lu cümleden sonra virgül konur:
    Because breathing is something we do automatically, we rarely think about it.
      
    Konuşurken veya resmî olmayan yazışmalarda ana cümle olmadan because’lu cümle kullanılabilir:
    A: Would you like to g oto school there?
    B: Yes.
    A: Why?
    B: Because my best friend goes there.

    Resmî olmayan konuşma ve yazı dilinde genelde because; cos olarak kısaltılır:
    I’m laughing cos I’m so happy.

    Sebepten ziyade sonuca daha fazla yoğunlaşmak istendiğinde, genelde as ve since kullanılır. Çoğunlukla ana cümleden sonra since’ten önce virgül konulur:
    I hope they’ve decided to come as I wanted to hear about their India trip.
    They’re rather expensive, since they’re quite hard to find.

    Genelde cümle başında kullanılırlar. As ve since’li cümleden sonra virgül konur:
    Since everything can be done from home with computers and telephones, there’s no need to dress up for work any more.
    As everyone already knows each other, there’s no need for introductions. We’ll get straight into the business of the meeting.

    Konuşmacının sebep öne sürdüğü soru cümlelerinde because kullanılır:
    Are you feeling unwell because you ate too much?

    AS/WHEN/WHILE

    Bağlaçtırlar. Bazen aynı anlamda kullanılsalar da biraz farklı anlama geldikleri kullanımlar da mevcuttur. Yan cümlecik hakkında bilgi verirler. O esnada anlamında, aynı olan iki olayı birleştirmek için kullanılırlar:
    Another coach-load of people arrived as we were leaving. (-ken)

    Genelde geçmiş olaylardan bahsederken şimdiki geçmiş zamanla kullanılırlar:
    When the men were out working in the field, I helped with milking the cows.

    Ana cümleden önce veya sonra kullanılabilirler. Önce kullanıldıklarında, virgül konur:
    As she was leaving the court, a crowd of photographers gathered around her.
    Lucy came into the room while he was waiting.

    Aynı anda gerçekleşen iki olay hakkında bilgi vermek için as kullanılabilir. As’ten sonra fiilin yalın hâli veya –ing hâli gelir. –ing hâli, başka bir eylem devam ederken, gerçekleşen veya bölen eylemi vurgular:
    As she walked to the door, she thanked them for a lovely dinner.
    As they were signing the contract, they noticed that a page was missing.

    Daha uzun süren bir eylemin veya olayın ortasında gerçekleşen tamamlanmış olay hakkında bilgi vermek için when kullanılabilir. Böyle durumlarda genellikle geçmiş olayı ifade etmek için ana cümlede fiilin –ing hâli kullanılır:
    He was walking back to his flat when he heard an explosion.

    Duruma göre when, “after” veya “aynı anda” anlamına gelebilir:
    When you open the file, check the second page. (After)
    I eat ice cream when I am on holiday. (At the same time)

    Tam olarak aynı anda gerçekleşen şeyleri ifade etmek için genelde when veya as’in önünde just kullanılır:
    The phone always rings just when I’m closing the front door.

    Aynı anda gerçekleşen uzun süren iki olay veya eylemden bahsederken as veya while kullanılır. Fiil yalın ya da –ing hâliyle cümlede geçer:
    We were lying o the beach sunbathing as they were playing voleyball.

    When ve while, fiil veya özne + be yardımcı fiili olmadan kullanılabilir:
    Go past the village signpost and you get to a church. When there, take the next turning right.
    He read his book while waiting for the bus. (while he was waiting)

    BEEN/GONE

    Bir yere gidip gelinmişse genelde been to kullanılır:
    Have you ever been to Budapest?


    Gidilmiş ama dönülmemişse gone kullanılır:

    Joan’s just gone to the shop. She’ll be back in about ten minutes.

    BEGIN/START

    Aynı anlamda kullanılabilirler ama begin daha resmîdir:
    When did you begin learning English?
    The meeting didn’t start until 9 pm.

    Makinelerden bahsederken start kullanılır:
    Press this button to start the printer. (Doğru)
    Press this button to begin the printer. (Yanlış)

    Yeni bir iş yapmaktan bahsederken start kullanılır:
    She started a new restaurant and it’s been going really well. (Doğru)
    She began a new restaurant and it’s been going really well. (Yanlış)

    BESIDE/BESIDES

    Beside edattır. “Yanında” veya “bitişiğinde” anlamına gelir. Resmîdir:
    Would you come and sit beside me?
    There was a small table beside the bed.

    Besides edat veya bağlayıcı zarftır. “Ek olarak” veya “Ayrıca” anlamına gelir:
    What other types of music do you like besides classical?

    Bağlayıcı zarf olarak kullanıldığında genelde öncesine ve sonrasına virgül konur:
    I don’t think going for a walk is a good idea. It’s quite cold, and, besides, it’s getting late.

    BETWEEN/AMONG

    Edattırlar. Net olarak ayrılmış iki şeyden bahsederken between kullanılır. Bir grubun, kalabalığın, nesne yığınının parçası olduğu için net olarak ayrılamayan şeylerden bahsederken among kullanılır:
    Our holiday house is between the mountains and the sea.
    The ancient fountain was hidden among the trees.

    Between sıklıkla iki tekil veya çoğul ad öbeği içeren edat öbeği hakkında bilgi vermek için kullanılır:
    There was a cyclist between the car and the lorry.

    İki insan veya şeyden bahsederken between + zamir kalıbı kullanılabilir:
    I gave Yolanda and Lynn some Money and told them to share it between them.

    Zamanları veya sayıları bağlamak için between kullanılabilir:
    They lived in New York between 1998 and 2004.

    Between ile en sık kullanılan isimler: connection, difference, distinction, link ve relationship’tir:
    Is there a connection between his arrival and his disappearance?

    Between ile en sık kullanılan fiiller: choose, differentiate, distinguish, divide’tır:
    I didn’t want to have to choose between the singers.

    Başka bir şeye dâhil olmuş veya çevrelenmiş ya da bir parçası olma hissini ifade etmek için among kullanılır:
    She wanted to be among friends.

    Among others ve among other things, “as well as” ile aynı anlama sahiptir:
    Among other things, I still have to pack.

    BORN/BORNE

    Bir çocuğun dünyaya geldiğini belirtmek için be born öbeği kullanılır:
    They say that in China a new baby is born every five minutes.

    Was/were born, birisinin hayatının nerede veya ne zaman başladığından bahsederken kullanılır:
    I was born in 1988.

    Bear, genelde hoşlanılmayan bir şeyi sineye çekmek anlamına gelir. Sıklıkla can’t bear ifadesiyle kullanılır. Fiilin geçmiş kipi bore, üçüncü hâli borne’dır:
    I can’t bear so much football on television.

    Bear fiili bazen doğurma eylemini belirtmek için kullanılır. Genellikle geçmiş zamanda ve çok resmî durumlarda tercih edilir. Doğurmaktan bahsederken have daha yaygın kullanılır:
    She bore twelve children in twenty-two years.
    She had twelve children in twenty-two years.

    BRING/TAKE/FETCH

    Bring, bir şeyi veya birini hareket ettirmek anlamına gelir. Hareket, dinleyiciden konuşmacıya veya konuşmacıdan dinleyiciye doğru olabilir:
    Can you bring me my grey sweater? It’s on the bed.

    Bring aynı zamanda bir şeyle veya biriyle bir yerden konuşmacının/dinleyicinin yerine hareket etmesi anlamına gelebilir:
    Did Laura bring you anything for your birthday?

    Take, bir şeyle veya biriyle konuşmacı veya dinleyicinin olduğu yerden başka yere hareket etmek anlamına gelir:
    I can take you to the station.

    She visits her father every morning and she always takes him the day’s newspaper.
    Eylemi gerçekleştiren açısından
    She visits her father every morning and she always brings him the day’s newspaper.
    Eyleme maruz kalanın açısından

    Fetch, birini veya bir şeyi almak için başka yere gidip o şeyle/kişiyle geri dönmek anlamına gelir. Genellikle fetch yerine get kullanılır:
    If you’re going to the garage, can you fetch/get that green bag with the paintbrushes in it?

    CAN/COULD/MAY

    Olasılıktan bahsedilirken kullanılırlar:

    It can be dangerous to cycle in the city.
    Konuşmacının inandığı şeyin genel gerçek, bilinen gerçek veya kuvvetli ihtimal olduğunu ifade eder.
    It could/may be dangerous to cycle in the city.
    Genel gerçeği ifade etmez. Konuşmacı sadece zayıf ihtimali ifade ediyordur.
    It’s dangerous to cycle in the city.
    Gerçektir. Konuşmacı emindir.

    İzinden bahsedilirken kullanılırlar. İzin verirken could kullanılmaz. May sık kullanılmaz:

    İzin İsteme
    Resmiyet/Kibarlık
    İzin Verme
    Resmiyet/Kibarlık
    Can I ask you a question?
    Yok
    Yes, you can.
    Yok
    Could I use your phone?
    Var


    May I use your phone?
    Var (En resmî/kibar)
    Yes, you may.
    Var

    İstekte/Talepte bulunurken can ve could kullanılır. Could daha resmîdir:
    Can you call back later?
    Could you call back later?
    Gelecekle ilgili olasılıklardan bahsedilirken can değil could kullanılır.

    CLASSIC/CLASSICAL

    Classic, sıfat olarak geleneksel tarzı olduğundan kıymetli bir şey anlamını vermek için kullanılır:
    She was wearing a classic dark blue skirt.

    Ayrıca bir şeyin kusursuz, en tipik örneği anlamında da kullanılır:
    The Show is a classic example of TV mad efor children.

    A classic ve the classics isim olarak geçmişte yapılmış en iyi ve meşhur edebî eser anlamında kullanılır:
    Tolstoy’s ‘War and Peace’ is a classic.
    I never read modern novels. I always prefer the classics.

    Başında the olmadan kullanılan classics, Grekçe ve Latince çalışmaları içeren ders anlamına gelir:
    My sister is studying Classics at Manchester University.

    Classical sıfattır. Geçmişteki kültüre ve gelenekselleşmiş sanata değinirken kullanılır:
    Mozart is probably the best-known classical composer.

    COME/GO

    Konuşmacı ve dinleyici arasında edilen hareketi ve bir yerden konuşmacı veya dinleyicinin olduğu yere doğru edilen hareketi tanımlarken come kullanılır. Konuşmacı veya dinleyicinin olduğu yerden başka yere edilen hareketten bahsedilirken go kullanılır:
    Yolanda came to her mother for help. (Annesine göre)
    Melissa went to her mother for help. (Melissa’ya göre)

    Come in ve go in ‘girmek’ anlamına gelir:
    Will you come in now, please. (Dişçinin sekreteri bekleyen hastaya diyor)
    I don’t want to go in the water. (Soğuk bir günde sahildeki bir insan diyor)

    CONSIDER/REGARD

    İnanmak, fark etmek, anlamak manasında kullanılabilirler. Bu anlamlarda kullanılacaklarında genelde –ing formlarıyla kullanılmazlar. Consider birkaç farklı şekilde kullanılabilir. Consider + that cümleciği:
    When you consider that she was very scared, her story is even more remarkable.

    Consider + nesne/dolaylı tümleç + to be:
    They consider him to be the best chief in the country.

    Consider + nesne/dolaylı tümleç + to have:
    The ministry of trade considered the company to have the best visions for exports.

    As ile kullanılamaz:
    We consider this to be a very serious issue. (Doğru)
    We consider this as a very serious issue. (Yanlış)

    Regard genellikle regard as şeklinde kullanılır. Bunun dışında kullanım şekli regard (+ nesne/dolaylı tümleç) + as + ad öbeği/sıfat öbeği:
    The United Nations regard human rights as their main priority.
    Do you regard their behaviour as good or bad?

    CONSIST/COMPRISE/COMPOSE

    Bir şeyin neyden ibaret olduğunu tanımlamak için kullanılırlar. –ing almazlar:
    Their diet only consisted of fruit and seeds.

    Consist edilgen fiil olarak kullanılmaz. Comprise, consist’ten daha resmîdir:
    The USA comprises 50 states.

    Comprise, be comprised of şekliyle edilgen fiil olarak kullanılabilir:
    The course is comprised of ten lectures and five seminars.

    Comprise, söz konusu bir şeyi oluşturan parçalarla kullanılabilir:
    Oil and coal comprise 70% of the nation’s exports.

    Compose of consist ve comprise’tan daha resmîdir. Sadece edilgen fiil olarak kullanılır:
    Muscle is composed of different types of protein.

    CONTENT/CONTENTS

    Content sayılamayan tekil isimdir. Yazı, film veya konuşmanın bir parçasını içinde bulunduran fikirler anlamına gelir:
    This film has adult content.

    Ayrıca bir şey içinde bulunan madde miktarı anlamına da gelir:
    These hamburgers have a high fat content.

    The contents kitaplarda vs. bulunan “içindekiler” anlamına gelen kelimedir:
    If you look at the contents, you’ll see there’s a chapter on Japanese folk music.

    DIFFERENT FROM/DIFFERENT TO/DIFFERENT THAN

    “Aynı değil” anlamına gelir. İki veya daha fazla nesneyi karşılaştırırken, genelde different from kullanılır. Özellikle konuşma dilinde different to da kullanılabilir:
    Adam is so different from/to his brother.
    This house is very different from/to your last one.

    Amerikan İngilizcesinde different than kullanmak da yaygındır:
    This tea tastes very different than the one I usually drink.

    İngiliz İngilizcesinde insanlar genellikle cümlecikten önce different than kullanırlar ama çoğu konuşmacı bunu yanlış bulur:
    His Accent is different now than before he went to Australia.

    DO/MAKE

    Ad öbekleriyle kullanıldıklarında, do eylemin sürecine veya bir şey yapmaya vurgu yapar; make ise eylemin sonucunu vurgular:
    When I was doing the calculations, I made two mistakes. (Do eyleme, make sonuca)

    Do ile kullanılan isimler:
    activity
    damage
    favour
    job
    task
    business
    drawing
    gardening
    laundry
    test
    cleaning
    duty
    harm
    one’s best
    washing (up)
    cooking
    exam(ination)
    homework
    painting
    work
    course
    exercise
    ironing
    shopping


    I do the shopping on Fridays usually.

    Make ile kullanılan isimler:
    apology
    coffee
    excuse
    love
    offer
    remark
    assumption
    comment
    friends
    lunch
    phone call
    sound
    bed
    complaint
    guess
    mess
    plan
    soup
    breakfast
    dinner
    law
    mistake
    profit
    speech
    cake
    effort
    list
    money
    progress
    statement
    change
    error
    loss
    noise
    promise
    tea

    Not many building firms will make a profit this year.

    DOWN/DOWNWARDS/DOWNWARD

    Down çoğunlukla edat veya zarf olarak kullanılır. Alçak seviyede, pozisyonda olma, hareket etme anlamına gelir:
    We ran down the hill like two little children.

    Güneye doğru, genelde güneyde veya nehrin denize çıktığı yere doğru anlamında da kullanılabilir:
    When you were living in Spain, did you ever go down to Granada?

    Resmî olmayan durumlarda bulunulan yer kadar merkezî olmadığı düşünülen konuma hızlıca gitmekten bahsederken kullanılabilir. Bu kullanımında sonrasında to gelebilir. To ile kullanımı daha resmîdir:
    I’m just going down (to) the shop.

    Along anlamına da gelebilir. Sonrasında from ile kullanılabilir:
    They live just down the street from our house.

    Downwards zarftır, alçak konuma edilen hareket anlamına gelir:
    Could you point the reading lamp downwards?

    Amerikan İngilizcesinde zarf olarak downward kullanılır:
    Since the nineteen seventies, our country has really taken some steps downward.

    İngiliz İngilizcesinde downward normalde sadece sıfat olarak kullanılır:
    The statistics for violent crimes have shown a downward trend in the last two years.

    DURING/FOR

    Zaman diliminde gerçekleşen şeylerden bahsederken during kullanılır. Süren zamanın uzunluğundan bahsederken for kullanılır:
    They went to Florida during the winter. (Kışın bir döneminde)
    They went to Florida for the winter. (Kışın başından sonuna kadar)

    Resmî tatillerden ve günlerden bahsederken for kullanılabilir:
    He always goes to his mother’s house for New Year.

    EACH/EVERY

    Gruptaki veya birden fazla şey içeren listedeki nesnelerin her birini kastederken each kullanılır. Genelde every ile benzer anlama gelir. Ancak bir gruptan veya ikiden fazla şey içeren listeden bahsederken every kullanılır:
    Each one takes turns cooking dinner in the evenings. (Gruptaki üyelerin her biri)
    Everyone takes turns cooking dinner in the evenings. (Tüm üyeler)

    Almost, practically, nearly gibi zarflar every ile kullanılırken, each ile kullanılmazlar:
    Almost every car in the car park was new. (Doğru)
    Almost each car in the car park was new. (Yanlış)

    Each of + zamir/each of + belirleyici + isim şeklinde kullanılabilirken, every one + zamir/every one + belirleyici + isim şeklinde kullanılabilir:
    Each of us has a bicycle.
    Every one of us has a bicycle.

    EAST/EASTERN

    Spesifik yerlerden veya hareket yönünden bahsederken north, south, east, west kullanılır. Sıfat veya zarf olarak kullanıldıkları gibi ara sıra isim olarak da kullanılırlar:
    South coast of Ireland is very good.
    Strong Atlantic winds are forecast in the west of Portugal.

    Normalde yer adlarıyla kullanıldıklarında büyük harfle başlarlar:
    The conference is taking place in North Dakota.

    Genelde daha büyük bölgelerden, alanlardan bahsederken sıfat olarak northern, southern, eastern, western kullanılır:
    The northern parts of India have suffered severe flooding.

    Bazı spesifik yer adlarıyla kullanıldıklarında büyük harfle başlarlar:
    Perth is the capital of Western Australia.

    ECONOMIC/ECONOMICAL

    Sıfattırlar. Economic, ticaretle, endüstriyle veya parayla alakalı anlamına gelir:
    The economic forecast for next year is not good.

    Economical, çok para harcamama anlamına gelir:
    Hybrid cars are very economical.

    EFFICIENT/EFFECTIVE

    Çabuk ve organize şekilde çalışan bir şeyi, kişiyi tanımlarken efficient kullanılır:
    The new online banking system offers a convenient and efficient way to check your account.

    İstenilen sonucu veren bir şeyi tanımlarken effective kullanılır:
    Taking this tablet is a very effective cure for travel sickness.

    ELDER/ELDEST/OLDER/OLDEST

    Elder ve eldest, older ve oldest ile aynı anlama gelir. Elder ve eldest sadece isimden önce kullanılan sıfatlardır. Genellikle aile içindeki ilişkilerden bahsederken kullanılırlar:
    Let me introduce Siga. She’s my elder sister.

    Elder ve eldest isim olarak da kullanılır:
    Jack is the eldest of four brothers.

    Older ve oldest benzer şekilde kullanılır:
    My older sister is coming to stay with us at the weekend.

    Older ve oldest genellikle bir şeylerin yaşından bahsederken kullanılır:
    The town hall is by far the oldest building in the whole region. (Doğru)
    The town hall is by far the eldest building in the whole region. (Yanlış)

    Older ve oldest bağlayıcı fiilden sonra kullanılabilir:
    I think her grandfather must be older than her grandmother.

    END/FINISH

    Benzer şekilde kullanılıp “artık devam etmeyecek noktaya gelmek” anlamına gelirler:
    I think that his contract ends this month.
    What time does the film finish?

    Yapılan bir şeyin tamamlandığını belirtmek için finish kullanılır. Belli zaman diliminde sürecin durduğuna vurgu yapar. End normalde bu şekilde kullanılmaz:
    He finished his meal in just three minutes.

    Önemli bir şeyin durup net sonuç alındığını, şekle büründüğünü belirtmek için end kullanılır. Finish normalde bu şekilde kullanılmaz:
    The course of the river ended in a delightful harbour with small sailing boats everywhere.

    Finish’ten sonra gelen fiil ing alabilir ama to + fiil gelmez:
    They’ve finished playing those computer games. (Doğru)
    They’ve finished to play those computer games. (Yanlış)

    End’ten sonra fiil gelmez:
    Call me when you’ve finished writing the report. (Doğru)
    Call me when you’ve ended writing the report. (Yanlış)

    ESPECIALLY/SPECIALLY

    Zarftırlar. Especially, “particularly” veya “above all” anlamına gelir:
    She lover flowers, especially roses.
    I’m especially grateful to all my family and friends who supported me.

    Bir şeyin spesifik amacından bahsetmek için specially kullanılır:
    This kitchen was specially designed to make it easy for a disabled person to use.

    Especially “belli bir amaç için” anlamında da kullanılabilir:
    I bought these (e)specially for you.

    EXCEPT/EXCEPT FOR

    “Hariç” anlamında edat olarak kullanılırlar. Sonrasında isim, ad öbeği veya wh cümleciği gelir:
    I like all fruit except (for) oranges.

    Except bağlaç olarak da kullanılabilir:
    The brothers are very alike, except (that) Mark is slightly taller than Kevin.

    Apart ve apart from’a benzer şekilde kullanılırlar.

    EXPECT/HOPE/WAIT

    Bir şeyin olacağına olan inancı belirtmek için expect kullanılır:

    expect + nesne/dolaylı tümleç
    She’s expecting a second baby.
    expect + to fiil
    We expect to move into our new flat next week.
    expect + that cümleciği
    We expected that the guest house would have much better rooms.
    expect + nesne/dolaylı tümleç + to fiil
    The company expects her to be early.

    Expect ayrıca “think” veya “suppose” anlamına da gelir. Bu anlamdayken genelde ing almaz:
    A: Will he have bought the necklace by now?
    B: I expect so.

    Bir şeyin olmayacağı veya doğru olmadığı düşünüldüğünde, expect sıklıkla olumsuz şekliyle kullanılır:
    I don’t expect she will pass the exam.
      
    Bir şeyin olup olmayacağı bilinmediğinde veya öyle de olsa olması istendiğinde hope kullanılır:

    hope + to fiil
    I think you were hoping to see your family next week.
    hope + that cümleciği
    I hope that your sister recovers quickly from the operation.
    hope + for
    We’ve already got two boys so we’re hoping for a girl.

    Geleceğe dair iyi niyet ve dilekleri ifade ederken hope kullanılır:
    I hope we can see each other soon. (Doğru)
    I wish we can see each other soon. (Yanlış)

    Bir şeyin olması beklendiği için zamanın akıp gitmesine seyirci kalındığında wait kullanılır:

    wait (emir cümlesi)
    Just wait here with the bags.
    wait + for
    Don’t worry. I’ll wait for you.
    wait + to fiil
    When the band arrived at the concert hall, a large crowd of screaming fans were waiting to greet them.
    wait + for + nesne/dolaylı tümleç + to fiil
    They’re waiting for him to make up his mind and won’t do anything until he does.

    Bir şeyin olacağına inanıldığında wait değil expect kullanılır:
    People usually expect holidays to revive their spirits. (Doğru)
    People usually wait holidays to revive their spirits. (Yanlış)

    Zaman geçerken olacağı umulan bir şeyden bahsediliyorsa expect değil wait kullanılır:
    I look forward very much to hearing from you soon, and I wait anxiously for a positive answer. (Doğru)
    I look forward very much to hearing from you soon, and I expect anxiously for a positive answer. (Yanlış)

    EXPERIENCE/EXPERIMENT

    Başa bir şey geleceğinde veya bu hissedildiğinde experience kullanılır:
    I experienced a feeling of deep sadness as I entered the refugee camp.

    Experience yerine live kullanılmaz:
    How children behave when they grow up depends on what they experience during early childhood. (Doğru)
    How children behave when they grow up depends on what they live during early childhood. (Yanlış)

    Experiment, nasıl olduğunu anlamak veya hakkında daha fazlasını öğrenmek için bir şeyi denemek anlamına gelir:
    Scientists have experimented with liquids and gels in which plants can grow artificially.

    Meydana gelen şeylerden veya hislerden bahsederken experiment kullanılmaz:
    She suddenly experienced a sensation of homesickness. (Doğru)
    She suddenly experimented a sensation of homesickness. (Yanlış)

    FALL/FALL DOWN

    Fall isim veya fiil olarak kullanılabilir. Anlamı bir anda istemeyerek veya kazara yere düşmektir. Daha yüksek bir yerden inmek anlamına da gelir. Nesneye/dolaylı tümlece ihtiyaç duymaz:
    Mrs McGrath had a terrible fall yesterday.
    Four trees fell in the storm.

    Fall down birleşik fiildir. Normal pozisyonundan yere doğru düşen bir şeyi tanımlamak için kullanılır:
    He slipped and fell down.

    Sonbaharda dökülen ağaç yaprakları için fall down kullanılmaz, fall kullanılır. Aynı şekilde daha yüksek bir yerden inmek anlamında fall down kullanılmaz:
    House prices have fallen a lot this year. (Doğru)
    House prices have fallen down a lot this year. (Yanlış)

    FAR/A LONG WAY

    Far ve a long way fazla mesafeyi tanımlar:
    I can’t see very far without my glasses on.
    San Francisco is a long way from New York.

    Far genellikle olumsuz ve soru cümlelerinde kullanılır. A long way ise olumlu cümlelerde kullanılır. Ancak olumsuz ve soru cümlelerinde de kullanılabilir.

    Far olumlu cümlelerle so, too, enough ve as gibi sözcükler ile kullanılır. Bu ifadeler mesafenin yanı sıra zamandan da bahsedebilir:
    So far, we have sent four letters. (Şu ana kadar)

    Far “much” anlamında karşılaştırma yaparken kullanılır:
    Food costs far more in the UK.

    Anlamı kuvvetlendirmek için üstünlük belirten sıfattan önce by far kullanılabilir:
    London is by far the biggest city in England.

    Gelişmiş anlamında has come a long way öbeği kullanılır:
    Our team has come such a long way. We lost our first game 5-0!

    Uzun zamandan bahsederken be a long way off (+ isim veya fiilin ing formu) kullanılabilir:
    The holidays are a long way off.
    We’re a long way off retiring yet.

    FARTHER/FARTHEST/FURTHER/FURTHEST

    Farther ve further karşılaştırma sıfatları veya zarflarıdırlar. Mesafeden bahsedilirken kullanılırlar. Further daha sık kullanılır:
    We can’t go any further; the road’s blocked.
    How much farther are we going?

    Konuşmacıdan uzak mesafeyi tanımlarken kullanılabilirler:
    He could see a small boat on the farther shore.
    At the further end of the village stood an old ruined house.

    Mesafeyi vurgulamak için peş peşe kullanılırlar:
    ‘I am just a little ship,’ Aunt Emily said, ‘drifting farther and farther out to sea.’

    Genelde along ile birlikte kullanılırlar:
    Ben Gunn had told me his boat was hidden near the white rock, and I found that rock farther along the beach.

    Öncesinde a little, a bit veya a lot kullanılabilir:
    Now push and stretch that arm just a little further and count to ten.

    Farthest ve furthest üstünlük belirten sıfatlar veya zarflardırlar. Mesafeden bahsedilirken kullanılırlar. Furthest daha sık kullanılır:
    Go on, boys! Let’s see who can run furthest.
    Viv took a corner seat farthest away from the door.

    Bazı durumlarda farther kullanılamaz. Fazladan, ek olarak, daha yüksek seviye anlamında isimden önce further kullanılır:
    For further information, please ring 095-6710090.

    Further daha fazla anlamında da kullanılır:
    I do not propose to discuss it any further.

    Resmî yazışmalarda önceki yazıya atıf yapılırken further to kullanılır:
    Further to my email of 22nd January, I’m now writing to ask if you have considered our offer and whether you wish to proceed with the contract.

    FAST/QUICK/QUICKLY

    Fast ve quick yüksek hızla hareket etmek anlamına gelir. Fast sıfat ve zarftır. Quick sıfattır, zarf hâli quickly’dir. Quick genellikle kısa zamanda veya beklenenden kısa zamandan gerçekleşen bir şeyden bahsedilirken kullanılır:
    We stopped for a quick snack. (Doğru)
    We stopped for a fast snack. (Yanlış)

    Fast yüksek hızla gitmek veya gerçekleşen şeylerden bahsederken kullanılır:
    She loves fast cars. (Doğru)
    She loves quick cars. (Yanlış)

    Fast food ifadesi hamburger gibi restoranlarda çok hızlı şekilde yapılıp servis edilen yiyecekler için kullanılır.

    FELL/FELT

    Fell, fall’un geçmiş zamanda kullanılan hâlidir. Felt ise feel’ın geçmiş zamanda kullanılan hâlidir.

    FEMALE/FEMININE/MALE/MASCULINE

    İnsanların ve hayvanların cinsiyetinden bahsederken male ve female kullanılır:
    Female lions hunt for food more than male lions.

    Kadınlara veya erkeklere has özellklerden bahsederken feminine ve masculine kullanılır:
    She had a very masculine voice.

    Dil özelliklerinden bahsederken de feminine ve masculine kullanılır:
    ‘He’ is the masculine form of the third person singular; ‘she’ is the feminine form.

    FINALLY/AT LAST/LASTLY/IN THE END

    Bir zaman diliminden sonra anlamına gelirler. Kullanımlarında farklılıklar mevcuttur. Finally uzun bir zamanın ardından yaşanmış –genellikle zorlukların sonrasında- bir şeyden bahsederken kullanılır. Sıklıkla cümlenin ortasına, özne ve ana fiil arasına, yardımcı fiil veya be fiilinden sonra gelir:
    There were no taxis and we finally got home at 2 pm.
    She’s had over twenty interviews but Jasmine has finally got a job as a journalist.

    At last çok gecikme yüzünden sabrın kalmadığı durumdan bahsederken kullanılır. Cümlenin ortasında, sonunda veya başında bulunabilir:
    At last I’ve discovered how to print envelopes on my printer!

    Lastly uzun listenin sonunda yer alan bir şeyden bahsederken kullanılır:
    We need eggs, milk, sugar, bread and, lastly, we mustn’t forget yoghurt for Dad.

    In the end uzun bir sürecin, bir sürü değişikliğin veya tartışmanın ardından çıkan sonuçtan bahsederken kullanılır:
    And then, in the end, after months of discussion they offered to buy our house.

    FIRST/FIRSTLY/AT FIRST

    Sıra, zaman, nitelik, önem yönünden diğerlerinden önce gelen biri veya bir şeyden bahsederken first kullanılır. Sıfat ve zarftır:
    Beth always arrives first at meetings.

    Özellikle yazıda yapmak istenen konuların sırasını belirtmek için kullanılır. Liste yaparken first veya firstly kullanılabilir. Firstly daha resmîdir:
    First(ly) the sodium chloride is dissolved in the water and heated gently. Second(ly) a dye is added to the solution. (Doğru)
    At first the sodium chloride is dissolved in the water and heated gently. Second(ly) a dye is added to the solution. (Yanlış)

    At first başında anlamına gelir ve tezat belirtirken kullanılır:
    He called for help. No one heard him at first, but eventually two young girls came to help him.

    FIT/SUIT

    Fit uygun boyutta veya şekilde anlamına gelir:
    These fit perfectly. And I like the colour. I think I’ll buy them.

    Suit kişi, şey veya durum için doğru olan ya da kişiyi, şeyi daha çekici kılan anlamına gelir:
    Black doesn’t suit me; I look better in lighter colours.

    FOLLOWING/THE FOLLOWING

    Following ‘ardından, üzerine, sonuç olarak’ anlamına gelip ad öbeğiyle kullanılır:
    Following the bad election results of May 8th, the Prime Minister has appointed three new ministers.

    The following bir isimle kullanılır ve ‘ertesi, sıradaki’ anlamına gelir:
    They only stayed at the hotel one night and left early the following morning.

    Sonrasında sıralayacağımız nesneleri, insanları tanıtmak için isim olmadan the following kullanılabilir:
    I’m afraid I can’t eat any of the following: tomatoes, cucumber, onions and cabbage.

    FOR/SINCE

    Geçmişteki, mevcut zamandaki veya gelecekteki zaman dilimiyle for kullanılır. Geçmişteki belli bir zamanla since kullanılır:
    He lived in Oxford for 3 years and then he moved.
    They’ve lived in Oxford since 2004.

    FORGET/LEAVE

    Bir şeyi getirmek hatırlanmadığında forget kullanılır:
    I’ll have to go back; I’ve forgotten my car keys.

    Bırakılan yerden bahsedilecekse aynı manada leave kullanılır:
    Mia, you’re always leaving your car keys on your desk. (Doğru)
    Mia, you’re always forgetting your car keys on your desk. (Yanlış)

    Eylem kasıtlıysa leave kullanılır:
    We decided to leave the dog at home.

    FULL/FILLED

    Full sıfattır ve çok fazla içermek anlamına gelir:
    The room was full of books.

    Fill fiildir ve dolu olmak/doldurmak anlamına gelir:
    She has filled my life with happiness.

    Güçlü duygulardan bahsetmek için bilhassa mecazi anlamda filled + with + sıfat kullanılır:
    She looked at him, filled with horror. (Doğru)
    She looked at him, full of horror. (Yanlış)

    FUN/FUNNY

    Fun sayılamayan isimdir ve “haz ve eğlence” anlamına gelir:
    We had such fun together.


    Konuşma dilinde sıfat olarak da kullanılır:
    We did a lot of fun activities in groups and individually to learn, have a fun time, and to get to know each other better.

    Funny sıfattır ve “gülünç, gülmeye yol açan” anlamına gelir:
    I think she’s very self-confident and assertive. I think she’s genuinely funny.

    Funny tuhaf, şaşırtıcı, beklenmedik veya açıklaması, anlatması zor anlamına da gelir:
    A funny thing happened to me the other day.

    GET/GO

    Seyahat veya hareketten bahsederken benzer anlamdadırlar. Get, varışı vurgular:
    We’ll phone you as soon as we get to Rome. (Doğru)
    We’ll phone you as soon as we go to Rome. (Yanlış)          

    Otobüs, tren, uçaklar için go on ve go off kullanılmaz, get on ve get off kullanılır:
    When I got on the plane, there was someone sitting in my seat.

    Get up, sabah yataktan çıkmak; go up, daha yüksek yere veya pozisyona çıkmak anlamında kullanılır.

    Get ve go “olmak” anlamında kullanılırlar ama sonrasında gelen sıfatlar farklıdır. Get genelde dark, light ve late ile; go ise mad, bald, bad gibi olumsuzluk belirten kelimelerle ve renklerle kullanılır:
    It’s getting dark now so be careful.
    We left the milk in the sun too long and it’s gone bad.

    Ancak old, sick, tired ve ill gibi bazı sıfatlarla get kullanılır:
    He got very tired walking to the match in such a large crowd.


    GRATEFUL/THANKFUL

    Kibar davranıldığında veya iyilik yapıldığında nasıl hissedildiğinden bahsederken grateful kullanılır:
    Thank you so much for helping us move house. We are so grateful.

    Nahoş veya tehlikeli bir şey olmadığında duyulan rahatlığı belirtmek için genelde thankful kullanılır:
    A: I heard you were in an accident. Are you okay?
    B: I’m fine. There was some damage to the car. I’m just thankful that no one was injured.

    HEAR/LISTEN (TO)

    Hearing doğal bir süreç olarak başa gelen bir şey, olaydır. Listening bilerek yapılan bir şey, eylemdir:
    Suddenly I heard a noise. Someone was in the garden.
    Do you listen to the radio in bed?

    Bazen olay veya eylemin vurgulanmasına bağlı olarak hear ya da listen to kullanılır:
    Did you hear that interview with David Beckham on the radio yesterday? (Olaya vurgu)
    Did you listen to that interview with David Beckham on the radio yesterday? (Eyleme vurgu)

    Normalde hear ing alarak kullanılmaz. Genelde can ile kullanılır:
    I can hear you really clearly. (Doğru)
    I’m hearing you really clearly. (Yanlış)

    Listen’dan sonra ve nesneden/dolaylı tümleçten önce to kullanılır:
    Every morning I listen to my Mozart CD while I’m having breakfast. It prepares me mentally for the day.


    Nesneden/dolaylı tümleçten bahsedilmiyorsa ya da söylemi parçalara ayıracak kelime veya öbek işlevi görecekse –well, I mean, you know gibi (discourse marker/söylem belirleyici)- listen, to olmadan kullanılır:

    Meena, listen! I don’t want you staying out late!

    HIGH/TALL

    Dağlar ve yerden yüksekte olan şeyler için high kullanılır:
    The light switch is too high for a child to use.

    İnsanlardan bahsederken high değil tall kullanılır:
    Sally is very tall and slim – she could get a job as a model!

    Şekilleri ince ve uzun olan şeyleri tanımlarken tall kullanılır:
    The tall trees by the river give welcome shade on hot days.

    HISTORIC/HISTORICAL

    Historic, tarihte önemli olan veya olması muhtemel anlamına gelir:
    I feel that this is a historic moment for our country.

    Historical, geçmişten gelen şeylerin çalışmasıyla alakalı anlamına gelir:
    I love reading historical novels.

    HOUSE/HOME

    Binayı tanımlarken house kullanılır:
    They’re building six new houses at the end of our road.

    Birinin evinde olmaktan bahsederken, house kelimesini atıp at + iyelik eki veya at + the + iyelik kullanılabilir:
    We stayed overnight at Mike’s. (at Mike’s house)
    Birinin yaşadığı yerden bahsederken, daha kişisel ve duygusal şekilde home kullanılır. Genelde binayı ifade etmez. Home, at edatıyla sık kullanılır:
    Why don’t you phone her now? I think she’s at home.

    Yaşanılan binadan bahsederken, home değil house kullanılır:
    Our dog stays in the house with us.

    Genel manada evlerden bahsedilmiyorsa home çoğunlukla tek başına kullanılır, başına the falan almaz:
    A lot of energy can be saved in the home by making small changes such as turning off lights. (Enerjiden tüm evlerde tasarruf edilebilir.)

    Get, go, come, arrive, travel, drive gibi hareket bildiren fiillerle zarf olarak home kullanılır ve öncesinde to gelmez:
    I’m going home now. I’m really tired. (Doğru)
    I’m going to home now. (Yanlış)

    HOW IS…/WHAT IS… LIKE

    Birinin sağlık durumunu veya bir şeyin durumunu sorarken how is kullanılır:
    How’s your mother these days?

    Birinin veya bir şeyin tasvir edilmesi istendiğinde –görünüş, karakter, davranış gibi- what is … like kullanılır:
    What’s her new house like?

    Bir şeyin tasvir edilmesi istenirken how is … like kullanılmaz.

    IF/WHEN

    Olası veya gerçek dışı durumu, şartı belirtmek için if kullanılır. Emin olunan gelecekteki durum veya şartın zamanından bahsederken when kullanılır:
    You can only go in if you’ve got your ticket.
    When I’m older, I’d love to be a dancer.

    Tekrarlanan veya öngörülebilen durumlardan, şartlardan bahsetmek için if/when + fiilin geniş zaman hâli kullanılır:
    You can drive if you’re 17.
    When we go camping, we usually take two tents.

    IF/WHETHER

    Dolaylı evet-hayır sorularında ve or ile birlikte sorularda if veya whether kullanılır. If kullanımı daha yaygındır:
    Call the bakeries around town and find out if any of them sell raspberry pies.

    Genelde daha resmî kullanımlarda whether tercih edilir:
    The teachers will be asked whether they would recommend the book to their classes.

    Dolaylı soruda birden fazla seçenek olduğunda whether, or ile birlikte kullanılır:
    After the election, we asked whether the parties should change their leaders, their policies, or both.

    Alternatiften bahsetmek için if ve whether ile or not kullanılabilir. Or not whether ile kullanıldığında, whether’ın hemen ardından veya cümle sonuna gelir. If ile ise sadece cümle sonunda kullanılır:
    I called Bill to find out whether or not he really did go to Afghanistan.
    I called Bill to find out whether he really did go to Afghanistan or not.
    I called Bill to find out if he really did go to Afghanistan or not.

    To + fiilden önce whether kullanılır ama if kullanılmaz. Genelde geleceğe dair planlardan, kararlardan bahsederken bu kalıp kullanılır:
    I was wondering whether to go for a swim.

    Edatlardan sonra if değil whether kullanılır:
    Later I argued with the doctor about whether I had hit my head, since I couldn’t remember feeling it.

    Şüphe bildiren fiillerden sonra cümleciğe değinirken if veya whether kullanılır:
    I don’t know if I can drive. My foot really hurts.
    We’ll have plenty of photographs to show you but I’m not sure whether we’ll be able to learn very much from them.

    ILL/SICK

    Sağlık durumu iyi olmamak anlamına gelirler. Be, become, feel, look, seem gibi fiillerin ardından gelirler:
    I was ill for a time last year, but I’m fine now.
    I felt sick and had to go home at lunchtime.

    İsimden önce sick kullanılabilir ama normalde ill kullanılmaz:
    She’s been looking after a sick child this week, so she’s not at work.

    Be sick İngiliz İngilizcesinde kusmak anlamına gelir:
    I was sick three times in the night.

    IMPLY/INFER

    İki fiil arasındaki ana fark, konuşmacı imply; dinleyici infer edebilir. Bir imada bulunurken imply kullanılır:
    Are you implying that the team cheated?

    Verilen mesajdan anlam çıkarmak manasında infer kullanılır. Bu durumda infer, from edatıyla kullanılır:
    Then I think we must infer from what they said that they believe we should reapply for the job.

    IN THE WAY/ON THE WAY

    In the way kulanıldığında, belli bir hareket veya eyleme ihtiyaç duyulan alan mevcuttur:
    She can’t do her dance because the table is in the way. Can you help me move it?

    Bir yere çıkan yol, yönden bahsederken on the way kullanılır:
    We could leave early and have breakfast on the way.

    On the way to (isim/bir fiilin ing almış hâli) kalıbı, bir şeyi yapmaya, tamamlamaya yakın olmak anlamında kullanılır:
    Brazil is on the way to becoming one of the world’s strongest economies.

    IT’S/ITS

    It’s, it is veya it has’in kısaltımış hâlidir:
    Can you hear that noise? Where do you think it’s (it is) coming from?

    Its, nesneler veya hayvanlardan bahsederken kullanılan iyelik sıfatıdır:
    Every house in the street has got its own garage.

    LATE/LATELY

    Late zarf ve sıfattır. Early’nin zıddı bir anlamı vardır –zarf olarak anlamı zamanında olmama, sıfat olarak anlamı olağan zamanından sonra-. Lately zarftır ve recently anlamına gelir:
    The programme started late.
    We had a late breakfast.

    Lately genelde durumlar ve tekrarlayan olaylar için kullanılır, genelde bulunduğu cümleler present perfect ile çekimlenir:
    He’s been studying hard lately. He’s got exams at the end of the month.

    Son zamanlarda gerçekleşmiş kişiye özel olaylarda lately kullanılmaz:
    I had a strange experience recently. (Doğru)
    I had a strange experience lately. (Yanlış)

    LAY/LIE

    Lay, bir şeyi dikkatli şekilde düz pozisyonda koymak anlamına gelir. Nesneyle/dolaylı tümleçle kullanılır:
    Shall I lay the tray on the bed?

    Lie, düz pozisyonda olmak veya kendini düz pozisyona sokmak –ayakta durmamak veya oturmamak için- anlamına gelir. Nesneyle/dolaylı tümleçle kullanılmaz. Bu anlamda kullanıldığında düzensiz fiildir:
    I love to lie on a beach and read.

    Lie aynı zamanda doğru söylememek anlamına da gelir. Bu anlamda kullanıldığında düzenli fiildir:
    I lied to my teacher about my homework.

    Düzensiz fiil olan lie’ın geçmiş kipi –geçmiş zamanda kullanımı- lay’dir.

    LEND/BORROW

    Lend geri alınacağı beklentisiyle birine kısa süreliğine bir şey vermek anlamına gelir:
    I never lend my CDs to anyone.

    Borrow kısa bir süre sonra geri verme niyetiyle birinden bir şey almak anlamına gelir:
    Could I borrow your pen for a minute, please?

    LESS/FEWER

    Nicelikten, miktardan ve dereceden bahsederken less ve fewer kullanılır, karşılaştırma sözcükleridir. Less, little’ın; fewer, few’in karşılaştırma şeklidir. Less genelde sayılamayan isimlerle, fewer ise çoğul isimlerle kullanılır:
    I do less work at weekends than I used to.
    Better cycle routes would mean fewer cars and fewer accidents.

    Konuşma dilinde çoğul isimlerle de less kullanılır ama normalde doğru kullanımı fewer ile olandır.

    a/an, the, this, that, my, your vb. ve zamirlerden önce fewer veya less kullanırken, sonrasında of getirilir. Less of tekil isimlerle, fewer of çoğul isimlerle kullanılır:
    It was funny to begin with, but as time went on, it became less of a joke.
    Fewer of them will be getting that information from newspapers which arrive hours after the news has occurred.

    Çok belliyse isim kullanılmayabilir:
    Every year in Britain about 5,000 people die on the roads. Fewer are killed at work. (fewer people)

    LOOK AT/SEE/WATCH

    Gözler bir şeye yöneltilip dikkat o yönde veriliyorsa look at kullanılır. Look’tan sonra nesne/dolaylı tümleç geliyorsa arada kesinlikle at olur:
    Come and look at this photo Carina sent me.

    Gözler kullanılarak bir şey fark ediliyorsa see kullanılır:
    I saw Trevor at the shopping centre yesterday.

    Watch, look at’e benzer ama genelde “bir zaman diliminde bir şeye bakmak –özellikle değişen veya hareket eden bir şeye-“ anlamına gelir:
    We watch television every evening.

    Sporda, maçta veya herkese açık oyunlarda –sinema, tiyatro, drama gibi- olmaktan bahsederken see kullanılır ancak televizyon için watch kullanılır:
    We saw a wonderful new film last night. You’ll have to go and see it while it’s in the cinema.

    LOW/SHORT

    Yüksek olmayan, yere yakın olan veya bir şeyin altında olan şeyler için low kullanılır:
    We have a sofa, two armchairs and a low table.

    İnsan boyundan bahsederken low değil short kullanılır:
    Joseph is quite short but his brothers are both really tall.

    MAN/MANKIND/PEOPLE

    İnsanlıktan bahsederken man kullanılır. Ancak çoğu insan cinsiyetçi bulduğu için human beings gibi farklı bir ifade kullanmak daha doğrudur. Mankind da insanlıktan –genellikle toplumsal veya bilinçli varlıklardan- bahsederken kullanılır. Man'e göre daha az cinsiyetçi bulunsa da human beings veya humankind (tekil görülür, sonrasında gelen fiil buna göre çekimlenir) gibi farklı bir ifade kullanmak daha doğrudur.

    İnsanlıktan veya belli bir durumda insan grubundan bahsederken people kullanılabilir. Çoğul isimdir:
    People will always need food, so the food industry will never disappear. (all human beings)

    Tüm insanlıktan bahsederken genel anlamda kullanılıyorsa man, mankind, humankind veya people ile the kullanılmaz:
    People/Human beings will always defend their territory against an attack from outside. (Doğru)
    The people/The human beings will always defend their territory against an attack from outside. (Yanlış)

    MAYBE/MAY BE

    Olasılıktan bahsederken kullanılırlar. Maybe zarftır ve perhaps ile aynı anlamdadır:
    Maybe no one will come to the party.

    Konuşma dilinde emin olunmayan bir fikir ileri sürülürken bazen sonda kullanılabilir:
    A: There’s something wrong with my PC. I can’t load my photos.
    B: It could be a virus, maybe.

    Konuşma dilinde olası bir şeye katılırken yanıt olarak maybe kullanılabilir:
    A: I’m not sure. Perhaps they feel a bit lonely.
    B: Maybe.

    May be kip fiil ve ana veya yardımcı fiilden oluşur:
    He may be waiting for us.

    MAYBE/PERHAPS

    Emin olunmayan ama olası şeyler için kullanılırlar. Maybe genellikle cümlenin başında ya da sonunda kullanılırken, perhaps başı, ortası veya sonunda kullanılabilir. Perhaps biraz daha resmîdir:
    A: Have you seen my glasses? I can’t find them anywhere.
    B: Maybe you left them at work.
    A: Do you think these shoes are too high?
    B: They are perhaps. (it’s possible but I’m not certain)

    NEAREST/NEXT

    Nearest, near’ın üstünlük belirtme hâlidir. Uzaklık veya zaman olarak en yakın anlamına gelir:
    Feeling very sick, she took a taxi to the nearest hospital.

    Next, mevcut biri veya bir şeyden sonraki ya da demin bahsedilenden sonraki anlamına gelir:
    We had the addresses of three restaurants. The first one we went to was closed. The next one was open but full. Luckily, the last one had a table free.

    NEVER/NOT … EVER

    Not … ever, never yerine kullanılabilir ama never daha sık kullanılır:
    She has never been a friend of ours.
    She hasn’t ever been a friend of ours.

    Cümlenin başında not … ever kullanılmaz:
    Never had they seen so many strangers in their village all at the same time. (Doğru)
    Not ever had they seen so many strangers in their village all at the same time. (Yanlış)

    NICE/SYMPATHETIC

    Nice hoş, güzel veya tatmin edici anlamına gelen bir sıfattır:
    We had a really nice meal. Thank you.

    Birinden bahsederken kullanıldığında, iyi, kibar veya cana yakın anlamına gelir:
    It was really nice of you to call me.

    Sympathetic birinin çektiği acıyı veya sorunlarını –özellikle söyledikleriyle- anladığını ve önemsediğini gösteren kişiyi tanımlarken kullanılan bir sıfattır:
    My colleagues were so sympathetic when I was ill.

    Nice anlamında sympathetic kullanılmaz:
    Our new teacher is really nice. (Doğru)
    Our new teacher is really sympathetic. (Yanlış)


    NO DOUBT/WITHOUT DOUBT

    Söylenenin gerçekleşmesi muhtemel veya doğru olduğu düşünüldüğünde no doubt kullanılır.
    I suppose veya I imagine ile benzer anlamdadır:
    No doubt you’ll want breakfast before you leave tomorrow.

    Öne sürülen fikirden çok emin olunduğunda there is no doubt that kalıbı kullanılır. Resmî durumlarda tercih edilir:
    He’s never won Wimbledon, but there’s no doubt that he is a great tennis player. (Doğru)
    He’s never won a Wimbledon title but no doubt he’s a great tennis player. (Yanlış)

    Without doubt daha resmîdir. Öne sürülen fikirden kesin emin olunduğunda kullanılır:
    Paul McCartney is without doubt one of the greatest composers of popular music of all time. (Doğru)
    Paul McCartney is no doubt one of the greatest composers of popular music of all time. (Yanlış)

    NO/NOT

    No ve not olumsuzluk belirtilirken en yaygın kullanılan iki kelimedir. No, ad öbeğinden önce kullanılır:
    There’s no address on the envelope.
    No biscuits before dinner!

    Herhangi bir öbek veya cümlecikle not kullanılır:
    It’s not often that you stop and think about the way you breathe.
    A: Do you go cycling all year round?
    B: Not in the winter. (Doğru)
    B: No in the winter. (Yanlış)


    There is/are no + isim ve there isn’t/aren’t any + isim arasında çok küçük bir anlam farkı vardır:
    There’s no reason to be afraid of her.
    There isn’t any reason to be afraid of her.

    No + isim genelde olumsuzluğu pekiştirir. Konuşma dilinde sık sık no vurgulanır:
    He paid no attention to what I was saying. (pekiştirilmiş)
    He didn’t pay any attention to what I was saying.

    Bir isim derecelendirilemiyorken (ungradable) no + isim kullanılamaz:
    A potato is not a fruit. (Doğru)
    A potato is no fruit. (Yanlış)

    Bir isim derecelendirilebiliyorken (gradable) no + isim, not + a/an + isim ile aynı anlamdadır:
    It’s no secret that we are interested. (Teknik direktör bir oyuncuya imza attırmalarından bahsediyor. Burada secret kelimesi derecelendirilebiliyor. Bir şey, başka bir şeye göre daha çok sır içeriyor olabilir de olmayabilir de)

    Evet-hayır sorularına cevap verirken veya olumsuz bir ifadeye katılırken genelde no kullanılır. Böyle durumlarda tek başına not kullanılmaz:
    A: Do you need anything from the shops?
    B: No. I went earlier, thanks.

    No ve not bazı kalıplaşmış ifadelerle kullanılır:
    A: When you see Alan, can you give him this letter?
    B: Yes sure, no problem.
    She had no idea what time they were arriving.
    It’s no good standing around watching. Do something!
    You’ve got no chance of getting a ticket now. They’re all sold out.
    It’s not worth taking a taxi. We can walk.


    NOWADAYS/THESE DAYS/TODAY

    Mevcut zamanda, geçmişin aksine anlamında zarf olarak kullanılırlar:
    I don’t watch TV very much nowadays. There’s so much rubbish on. It’s not like it used to be.

    These days resmî olmayan kullanımdır:
    Pop singers these days don’t seem to last more than a couple of months, then you never hear of them again.

    Today biraz daha resmîdir:
    Apartments today are often designed for people with busy lifestyles.

    Today isimden önce ‘s eki alarak veya isim sonrasında of ile isim tamlaması şeklinde kullanılabilirken nowadays ve these days kullanılamaz. Çok resmî bir kullanımdır:
    Today’s family structures are quite different from those of 100 years ago.
    The youth of today have never known what life was like without computers.

    OPEN/OPENED

    Open, sıfat olarak kapalı olmamak anlamında kullanılır:
    I stopped the car when I realised that the door was open.

    Opened, open fiilinin geçmiş kipidir:
    She opened her eyes and immediately looked at the clock.

    Musluk ve şalter açmak anlamında open kullanılmaz:
    Please turn on the taps separately. (Doğru)
    Please open the taps separately. (Yanlış)
    Can you switch on the lights, please? (Doğru)
    Can you open the lights, please? (Yanlış)

    OPPORTUNITY/POSSIBILITY

    Yapmak istenen bir şeyin yapılabileceği durumdan bahsederken opportunity kullanılır. Opportunity’den sonra sıklıkla to + fiil veya of + fiil + ing gelir:
    I had the opportunity to go to university when I was younger but I didn’t. Now I wish I had gone.
    This walk provides the opportunity of seeing some beautiful countryside.

    Gerçekleşebilecek veya doğru olabilecek bir şeyden bahsederken possibility kullanılır. Possibility’den sonra normalde of + ad öbeği, of + fiil + ing veya that cümleciği gelir:
    I had never even thought of the possibility of working in the USA until I was offered a job there in 1998.
    The possibility that there is life on other planets in the universe has always inspired scientists.

    Have the possibility diye bir kalıp yoktur:
    I would love to have an opportunity to meet the Prime Minister. (Doğru)
    I would love to have the possibility to meet the Prime Minister. (Yanlış)

    OPPOSITE/IN FRONT OF

    Opposite, birine veya bir şeye bakar pozisyonda ama diğer tarafında anlamında kullanılan bir edattır:
    Jake sat opposite Claire in the restaurant. (Yüz yüze bakıyorlar ama masanın diğer tarafındalar)

    In front of, birinin veya bir şeyin ön tarafına yakın olma anlamında kullanılan bir edattır:
    There was a woman in front of me in the bus queue who was crying. (Kadının arkasında duruyor)


    OTHER/OTHERS/THE OTHER/ANOTHER

    Other, “ek, ekstra, alternatif veya farklı tip” anlamına gelir. Sayılamayan tekil isimler ve çoğul isimlerle kullanılabilir:
    Some music calms people; other music has the opposite effect.

    Sayılabilen tekil isimden önce other kullanılırsa önünde başka belirleyici olmalıdır:
    Jeremy is at university; our other son is still at school.

    Belirleyici olan other’ın çoğul hâli yoktur. Zamir olarak kullanılabilen other’ın ise çoğul hâli vardır –others-:
    I’ll attach two photos to this email and I’ll send others tomorrow.

    Tekil isimle kullanılan the other, iki şey veya insanın ikincisi veya iki şeyin karşısında olan anlamına gelir:
    This computer here is new. The other computer is about five years old.

    Çoğul isimle kullanılan the other, bir grupta kalan kişiler veya şeyler anlamına gelir:
    Where are the other two dinner plates? I can only find four.

    Zamir olarak kullanılan the other, özellikle cümlede zaten bahsedilmiş bir şeye değinir:
    He had his hat in one hand and a bunch of flowers in the other.

    Another, “bir tane daha, ek, ekstra, alternatif, farklı” anlamına gelir:
    Would you like another cup of coffee?

    Zamir olarak da kullanılabilir:
    The applications are examined by one committee, then passed on to another.

    Another tekildir. Çoğul isimlerle kullanılmaz:
    Other interesting places to visit include the old harbour and the castle. (Doğru)
    Another interesting places to visit include the old harbour and the castle. (Yanlış)

    OUT/OUT OF

    Konumdan, yönden bahsederken kullanılırlar. Out “binanın veya kapalı bir alanın içinde olmama” anlamına gelen bir zarftır:
    Don’t come out. It’s too cold.

    Out of, bir yerin veya bir şeyin içinden hareket etmekten –genellikle hareketi ifade eden bir fiille- bahsederken kullanılan bir edattır. Bir şeyin nerede olduğunu veya nereye gittiğini gösterir:
    You go out of the building and turn right.

    Out, in’in zıt anlamlısıdır. Out of ise into’nun zıt anlamlısıdır. Out, birleşik fiillerde kullanılabilir:
    Look out there’s a car coming.

    PERMIT/PERMISSION

    Bir şey yapmaya veya bir yere gitmeye izin veren resmî doküman anlamında sayılabilen isim olan permit kullanılır. Sayılamayan isim olan permission, birisinin bir şey yapmasına izin verildiğinde kullanılır. Dokümana işaret etmez:
    You need to have a work permit before you can work. (Doğru)
    You need to have a work permission before you can work. (Yanlış)

    Permission sonrasında to kullanılır:
    Could I have your permission to leave work early on Friday?

    PERSON/PERSONS/PEOPLE

    İnsandan bahsederken tekil olarak person kullanılır:
    Joel is such a nice person.

    Persons çok resmî bir sözcüktür. Kanunla alakalı durumlarda kullanılır:
    Any person or persons found in possession of illegal substances will be prosecuted.
    Bir grup insandan veya genel olarak insanlardan bahsederken people kullanılır:
    I saw three people standing on the corner.

    PICK/PICK UP

    Pick bir şeyin küçük parçalarını başka bir şeyden çıkarmak –genelde ellerle- anlamına gelir:
    She earned money during the summer picking fruit on local farms.      

    Pick, choose anlamında da kullanılır:
    Have a look at these photos of the walking trip. Pick the ones you want and give me back the rest.

    Pick up, elleri kullanarak bir şeyi kaldırmak anlamına gelir:
    I’m tired of picking up your clothes from the floor! Can’t you hang them up properly in the wardrobe?

    Pick up, bir yere gidip birini veya bir şeyi getirmek anlamına da gelir:
    Let me know what time your flight arrives. I can pick you up at the airport and take you to your hotel.

    PLAY/GAME

    Play isim olarak tiyatro, radyo veya televizyon için yazılan dramatik yazıdır:
    The students performed a play by Shakespeare and sang some folk songs.

    Dramatik yapımlardaki bireysel rollerden bahsederken fiil olarak play kullanılır. Ancak birisinin bir oyunda oynamasından bahsederken act kullanılır:
    Who played Hamlet?
    McBride acted in over 40 plays.

    Spor yapmaktan, müzik aleti çalmaktan veya boş vakitte faaliyetlerde bulunmaktan bahsederken play kullanılır. Genelde spor veya boş vakitteki faaliyetlerden bahsederken a/an, the kullanılmaz. Müzik aletlerinden bahsederken ise a/an, the kullanılır:
    Can you play the piano?

    Game isimdir. Spordan veya diğer eğlenceli etkinliklerden bahsederken game kullanılır:
    Would you like a game of tennis?

    POLITICS/POLITICAL/POLITICIAN/POLICY

    Politics, ülkenin yönetilme şeklini etkilemeye çalışan insanların veya hükûmetin eylemleri anlamına gelir:
    Politics is power in action.

    Politics ayrıca ülkenin yönetilme şekillerinin anlatıldığı ders anlamına da gelir:
    He studied Politics at university then got a job with the United Nations in New York.

    Political, politics’in sıfat hâlidir:
    My friends and I are always having political discussions late into the night.

    Politician, siyasetle meşgul olan kişi anlamına gelir:
    Politicians rarely give straight answers to questions from journalists.

    Policy, belli bir durumda ne yapacaklarını söyleyen hükûmet, siyasi grup, işletme tarafından kabul edilmiş kurallar bütünü veya eylem planı anlamına gelir:
    It’s not company policy to sell goods to persons under the age of 18.

    PRICE/PRIZE

    Price, bir şeyi satın almak için ödenen para miktarı anlamına gelir:
    The price of a hotel room includes breakfast in some countries.

    Prize, bir yarışmada veya oyunda kazanılan şey anlamına gelir:
    The first prize in the competition was a week’s holiday in California.

    PRINCIPAL/PRINCIPLE

    Principal, en önemli anlamına gelir:
    The principal reason for the failure to take action was poor communication between government departments.

    Okul müdürü anlamında da kullanılabilir:
    The college principal made a speech congratulating all the students who were graduating in that year.

    Principle, bir şeyin nasıl olduğunu veya işlediğini açıklayan teori, kural veya ahlak kuralı, kılavuz anlamına gelir:
    The scientific principles behind even the most complicated computer are relatively simple.

    QUIET/QUITE

    Quiet, neredeyse ses çıkarmama veya çok az hareketliliğe/galeyana sahip olma anlamına gelen bir sıfattır:
    The children are very quiet. I wonder what they’re doing? Shall I go and see?

    Quite, genelde biraz veya çok –tam değil- anlamına gelen bir zarftır:
    I’ve been quite busy this week. I hope things are not so busy next week.

    RAISE/RISE

    Raise nesne/dolaylı tümleç ile kullanılan bir fiildir:
    Raise your hand if you know the answer.


    Rise nesne/dolaylı tümleç almayan bir fiildir:
    The sun rose at 5.30 this morning.

    REMEMBER/REMIND

    Remember, birini veya bir şeyi akılda tutma ya da akla getirmek anlamına gelir:
    I will always remember you. You have helped me so much.

    Remember sonrasında to + fiil ile kullanıldığında, bir şeyi yapmayı unutmamak anlamına gelir:
    Remember to save your work often, just in case your computer crashes.

    Remember + fiil + ing “yapılan veya geçmişte yaşanan bir şeyin anısına sahip olmak” anlamına gelir:
    I remember meeting her once. It must have been about five years ago.

    Remember + nesne/dolaylı tümleç + to birinden başkasına selamı iletmesi söylenirken kullanılır:
    Remember me to your parents when you see them.

    Remind, birini, bir şeyi aklına getirmek veya andırmak anlamına gelir:
    That song always reminds me of the time I fell in love with an Italian girl.

    Bir şeyi veya bir şeyi yapmayı hatırlatmak, unutmamayı sağlamak anlamında da kullanılabilir:
    Remind me to email Tony today; otherwise I’ll probably forget.

    RIGHT/RIGHTLY

    Right, niteleme zarfıdır. Doğru şekilde, iyi anlamına gelir:
    When everything goes right, no one says thank you, but when things go wrong, they start complaining immediately.

    Bir şey hakkında görüş belirtirken rightly kullanılır. Right’tan daha subjektiftir:
    Climate change is rightly seen as the greatest threat to the world at the present time.

    ROB/STEAL

    Rob ve steal, birinden izinsiz bir şey almak anlamına gelir. Rob alınan şeyde yer veya kişi üzerine yoğunlaşır:
    The gang robbed three banks over a period of six months, but were finally caught.

    Evden bahsederken, burgle kullanılır:
    The house was burgled while they were all sleeping.

    Steal, alınan şeye yoğunlaşır:
    Our car was stolen from outside our house last week.

    Genelde rob + çalınan nesne kalıbı kullanılmaz:
    He stole my wallet. (Doğru)
    He robbed my wallet. (Yanlış)

    SAY/TELL

    Doğrudan/Dolaylı anlatımda farklı şekillerde kullanılırlar. Say kurulan cümleye yoğunlaşırken, tell mesajın içeriğine yoğunlaşır:
    ‘Hello,’ she said. (Doğru)
    ‘Hello,’ she told. (Yanlış)
    She told him they were going on holiday. (Bilgiye yoğunlaşılmış)

    Doğrudan anlatımda say kullanılır. Normalde bu şekilde tell kullanılmaz:
    He said, ‘I’m not paying £50 for that.’

    Tell ve say nesne/dolaylı tümleç alır. Nesne/dolaylı tümleç genellikle doğrudan/dolaylı anlatımın yapıldığı cümleciktir:
    She said ‘I don’t know what you mean.’
    I told her why it had happened.

    Tell’in, the truth, a lie, a joke, a story gibi sözcüklerle kullanımına sık rastlanır:
    You should never tell a lie.

    SO THAT/IN ORDER THAT

    Amaçtan bahsedilirken ve genelde kip fiillerle kullanılırlar. So that daha sık kullanılır ve in order that daha resmîdir:
    I’ll go by car so that I can take more luggage.
    In order that you can sign the form, please print it out and mail it to this address.

    Resmî olmayan durumlarda so, genelde that olmadan kullanılır:
    I’ve made some sandwiches so (that) we can have a snack on the way.

    Gelecekten bahsederken, so that’ten sonra geniş veya gelecek zaman kullanılabilir. Böyle durumlarda in order that’ten sonra genelde geniş zaman kullanılır:
    I’ll post the CD today so that you get it by the weekend.
    I’ll post the CD today so that you’ll get it by the weekend.
    We will send you a reminder in order that you arrive on time for your appointment.

    So that, netice itibarıyla anlamında da kullanılabilir:
    The birds return every year around March, so that April is a good time to see them.

    SOMETIMES/SOMETIME

    Sometimes, her zaman/sık sık değil anlamına gelir:
    We usually played football at school, but sometimes we played hockey.

    Sometime, gelecekte veya geçmişte bilinmeyen/belirlenmemiş bir zamanda anlamına gelir:
    I knew I had met her sometime, but I couldn’t remember when.

    SOUND/NOISE

    Sayılabilen veya sayılamayan isim olarak kullanılabilirler. Duyulabilen bir şey anlamında kullanılabilirler ancak istenmeyen, nahoş ses için noise kullanılır:
    There were lots of sounds in the forest.
    She made a lot of noise.

    SPEAK/TALK

    İkisi de söz söylemek anlamına gelir ancak kullanımlarında küçük farklılıklar mevcuttur. Speak daha resmîdir:
    Dr Graham Foster will speak about the history of the region.
    Liz will talk about the marketing plan.

    Dillerden bahsederken speak kullanılır:
    I wish I could speak Italian.

    Speak genelde konuşan kişiye yoğunlaşır:
    He spoke about the importance of taking exercise and having a good diet.

    Talk ise bir konuşmacıya ve en azından bir dinleyiciye yoğunlaşır ve sohbet etmek anlamına gelebilir:
    I hope I can meet you to talk about my plans for the company.

    Telefonda speak kullanılır:
    Who’s speaking?

    Speak ve talk’tan sonra genelde to kullanılır. Daha resmî durumlarda bazen with kullanılır:
    I need to speak to you about this conference next week.
    May I speak with you for a moment?

    SUCH/SO

    Such belirleyicidir, so ise zarftır. Genelde çok veya bu dereceye kadar anlamında kullanılırlar:
    Those are such good chocolates.
    Those chocolates are so good.

    Such + ad öbeği ve so + sıfat veya zarf öbeği şeklinde kullanılırlar:
    She is such a great cook.
    That was so unpleasant.

    So; much, many, little, few’in önünde anlamı kuvvetlendirmek için kullanılabilir:
    So much food was wasted every day.

    THERE/THEIR/THEY’RE

    There yeri belirten zarftır:
    The shop you need is over there.

    Bir şeyin olduğunu söylerken de kullanılır:
    There is a large oak tree outside the hotel.

    Their, onlara ait anlamına gelen iyelik sıfatıdır:
    Their house is very small, isn’t it?

    They’re ise they are’ın kısaltılmış hâlidir:
    They’re too young to have a holiday so far away from home.

    TOWARDS/TOWARD

    Edattırlar. Towards daha sık kullanılır. Toward(s) genelde bir şeyin yönünde anlamına gelir:
    He stood up and moved toward the door.

    Birine, bir şeye dair anlamında da kullanılırlar. İnsanların birbiriyle alakalı tutumlarından, hislerinden ve davranışlarından bahsederken against veya about kullanılmaz:
    She’s always been very friendly towards me. (Doğru)
    She’s always been very friendly against/about me. (Yanlış)

    Toward(s), bir zamandan veya yerden tam önce veya bir zamana, yere yakın anlamına gelir:
    Toward the late afternoon I always get sleepy and can’t work so well.

    Toward(s), bir şeyi satın almak, elde etmek amacıyla anlamına da gelir:
    The essays you do during term count towards your final grade.

    WAIT/WAIT FOR

    Wait, başka bir şey olana kadar bir yerde durmak veya bir şey yapmamak anlamına gelir:
    We waited (for) hours to get the tickets.

    Wait’ten sonra nesne/dolaylı tümleç kullanılırken for daima gelir:
    Wait for us outside the cinema. We’ll be there at seven o’clock.

    Wait’in ardında to + fiil gelebilir:
    By 9 pm there were about 20 people still waiting to vote.

    Gerçekleşecek bir şeyin için heyecan duyulduğunda can’t wait + ad öbeği/to + fiil kullanılır:
    I can’t wait for tonight. I’m having a party!
    We can’t wait to go to Barcelona in June.

    WAKE/WAKE UP/AWAKEN

    Wake ve wake up, uyumaya veya başka birinin uykusuna son vermek anlamına gelir:
    I woke (up) suddenly when the alarm clock went off.
    I woke (up) the children. They had to be in school early.
    I woke the children up. They had to be in school early.

    Wake up, wake ile benzer anlamdadır, bazen anlamı kuvvetlendirmek için wake yerine tercih edilebilir. Uyumaya son verip birini daha ayık hissettirmek anlamına gelebilir:
    She likes to wake up with a cup of coffee.

    Waken, awaken ve awake benzer anlama gelen ama daha edebî bağlamda kullanılan fiillerdir. Genelde insanların yanı sıra şeyler veya hislerden bahsederken kullanılırlar:
    Different images can awaken new emotions within us.

    WORTH/WORTHWHILE

    Sıfattırlar. Worth sadece be, seem, look gibi fiillerden sonra kullanılır. Belli değere sahip olmak anlamına gelir –bilhassa parada-:
    I wonder how much the house is worth?

    To be worth fiil+ing sık kullanılan bir ifadedir. Yapacak kadar kullanışlı, işe yarar veya önemli anlamına gelir:
    I haven’t had a reply to my email to Jane. Is it worth phoning her, do you think?

    To be worth it fiyatı makul olmak, gerçek fiyatı olmak anlamına gelir:
    A business class ticket cost £2,000, but it was worth it for such a long flight.

    Worthwhile isimden önce veya be, seem, look gibi fiillerden sonra kullanılır. Harcanan zamana, paraya veya sarf edilen efora değecek kadar işe yarar, kullanışlı, önemli veya iyi anlamına gelir:
    Do you think working in a supermarket is a worthwhile career for a highly intelligent person?

  • Benzer İçerikler